30 Haziran 2010 Çarşamba

MONET MAVİSİ


8 Yıl önce Paris'de Eiffel kulesi yanında sokak ressamlarından birinden Eiffel manzaralı yağlı boya resim almıştım.
Kenarları krem paspartulu bir çerçeveye yerleştirdim ve salona astım.
Allah allah .. Sağdan soldan bakıyorum kulenin tepelerine doğru bir yamukluk var. Acaba perspektif olarak mı böyle görünüyor, yoksa astigmatım mı ilerledi de bana öyle geliyor bir türlü anlayamıyorum. Resme bakanlara soruyorum. Kimi - A evet, doğru diyor. Kimi ayıp olmasın diye ses çıkarmıyor.. Ama resimde bir gariplik var.
..
Zamanın ünlü ressamlarından Apel yaptığı resimleri halka açar kendisi de bir perdenin ardında onların yorumlarını dinlermiş. Bu yorumlardan ilham alır kendini geliştirirmiş.
Yine böyle bir sergide bir kunduracı Apel'in resimlerini eleştirmeye başlamış.
" Resimde adamın ayağındaki çizmelerin duruşu yanlış, çizme bu kadar uzun olduğunda adamın duruşu değişir, Çizmenin topukları da iyi çizilmemiş." diyerek fikrini söylemiş. 
Apel kunduracının bu eleştirilerini not etmiş.
Fakat kunduracı resimdeki adamın giysilerine, arkasından vuran ışığın yetersizliğine, renklerin uyumsuzluğuna yorum yapınca Apel dayanamamış ve perdenin ardından seslenmiş;
- Efendi; haddini bil ve çizmeden yukarıyı aşma !

Benim eleştirim sırasında bunları diyecek ressam da olmadığına göre çizmeyi aşmayayım ve size ünlü ressamlarla ilgili birkaç anekdot yazayım.
..
Picasso alman ordusunun Guernica'yı bombalamasının anlatıldığı resmi  "Guernica" yı inceleyen Alman generali sorar;
- Bu resmi siz mi yaptınız?
Picasso cevap verir;
- Hayır siz yaptınız.
..
Picasso bir restoranda dostları ile yemek yerken şef garson "Bana bir şeyler karalarmısınız. Çocuklarıma torunlarıma anı olarak saklayayım." Picasso elindeki peçeteye bir şeyler çizer ve imza atar.
Garson heyecanla; " Bu benim için çok değerli" deyince;
 Picasso" Evet değerli o elinde tuttuğun peçete 100 bin dolar."
Garson dehşetle; " Aman efendim çizdiğiniz şey iki dakika bile sürmedi. Nasıl pahalı olabilir?
Picasso; " İki dakika artı  60 yıl."

Ünlü İspanyol  ressam salvador Dali'ye sorarlar;
- nasıl iyi bir ressam olunur.
- İyi bir ressam olmak çok kolaydır. Sadece iki şartı vardır. Birincisi İspanyol olacaksınız, ikincisi de Salvador Dali olacaksınız.
..
Dünyada en çok Roprüdüksiyon'u (Aslına uygun kopyası) olan ressam Vincent Van Gogh ölene kadar sadece bir tek tablo satabilmiş ve sefalet içinde akıl hastalığına yakalanıp intihar etmeden önce;
" Bana kalsaydı ve seçim hakkım olsaydı bilmelisiniz ki asla çılgınlığı seçmezdim." demiş.
Ölümünden sonra 1986 yılında meşhur Günebakan (Ayçiçeği) tablosu  180 milyon pounda satılmış.
..
Bülent Ecevit'in Monet mavisi gömlekleriyle bildiğimiz ve hemen her hastanenin koridorunda Nilüferler isimli roprüdüksiyonu bulunan Monet  hakkında bir anekdot bulamadım. Rahmetli kendi halinde biriymiş.
..
Bu kadar ressamdan bahsedince kulesi eğri Eiffel tabloma baktım.
Ressamı  yaşıyor mu acaba?







Hiç yorum yok: