13 Kasım 2013 Çarşamba

KOMŞUDAN NE İSTENİR?


Komşudan ne istenir?
Çay, kahve, tuz, şeker...
"Benim komşum o kadar nemrut ki selam vermiyor, günahını bile vermez." diyenleriniz olabilir. "Komşum sadece istediklerimi değil istemediğim şeyleri bile verebilir." diyeniniz olabilir. İkinci şıkka girenler ne mutlu size.
Anneme sorduğumda şöyle dedi:
"Bizim zamanımızda komşudan köz isterdik ütü yapmak için. Bir de bayat ekmek isterdik, köfteye koymak için. Bazen de kahve istediğimiz olurdu ki bu biraz daha özel durumlarda olurdu."
Ben de bu yaşıma kadar komşuluk ilişkilerimde bir çok alışverişe rastladım ama bazıları gerçekten komikti.

Yıllar önce oturduğum evde karşı daireme yeni birisi taşınmıştı. Taşındıkları gün kurabiye, kek gibi bir şeyler hazırladım, çay yaptım, bir tepsiye koyarak zillerini çaldım. Ev kalabalık, ev sahibinin haricinde akrabalardan kadınlar da yardıma gelmiş.
Kapıdan hoş geldiniz dedim elimdeki tepsiyi verdim. Bir şeye ihtiyacınız olursa çekinmeyin diyerek evime döndüm.
Sen misin bunu diyen? Aradan yarım saat geçmedi zil çaldı. Karşı komşumun genç kızı açık renk saten kurdele istedi. 
Soran gözlerle bakınca izah etti.
Perdeleri kenarlardan tutturacağız da..
Güzel bir semt, pahalı evler, perdeler nasılsa kurdele ile tutturulacak ama bu da komşudan isteniyor. Bunları muhakeme edemeden mutfağa döndüm. Bir iki gün önce Pelit pastanesinden aldığımız çikolatalı pastanın kurdelesi çekmecede duruyordu. Açık kahverengi.
Komşumun genç  kızına uzattım. 
Acaba yeter mi ki? diye söyleniyor. 
"Bizim tuhafiyede sadece bu var ama karşı sokaktaki tuhafiyecide belki vardır." demeyi isterdim ama ilk günden bozuşmayayım.

Bu komşumun tuhaf istekleri yıllarca sürdü. Peynir, kıyma, çay, pirinç, yumurta, çamaşır ve bulaşık deterjanı bunlardan bazılarıydı. Hiç biri geri iade edilmedi. Sonra ben evimi satıp çıktım. ( Yok canım komşum yüzünden değil.)
Başka bir komşum sigara istemek için gelirdi ki ben sigara içmiyorum ama o zamanlar misafiri zehirlemek için sehpalarda çeşitli markalarda sigara paketleri vardı ya onlar bitene kadar isterdi. Bitince bir süre uğramaz sigaraların yenilendiğini görünce hemen her gün gelirdi. Sonra öğrendim ki eşi sigara içtiğini bilmiyormuş. Bizde günlük sigara ihtiyacını karşılıyordu. 

Bu yazının konusunu aklıma getiren yardımcım oldu. Sürekli şikayet ettiği halde bir eve temizliğe gidiyor. Temizliğe gittiği hanım buna sürekli komşularından bir şeyler aldırıyormuş. Ekmek, şeker, patates, soğan, sarımsak... Bu normal diyeniniz olabilir de normal olmayan şey komşularının hiç birini tanımıyormuş. 
Komşudan ne istenir?
Valla bu devirde pek bir şey istenmiyor ya; Günaydın, iyi akşamlar diyorsa başka ne istenir?



2 yorum:

Uyuşuk Hayalperest dedi ki...

Bizim komşuda geçen gün kağının önünde abime ait olduğu için boş duran fırça sapını istedi. Lazımmış. :) İlk geldiğinde ben çıkmıştım, annem uyuyor ona sormadam veremem, demiştim. Sonra yine gelmiş istemeye. Hala lazımmış. Bu süre içinde o sapı niye gidip almadı, bilemiyoruz. :)
Eski mahallemizdeki bir komşumuzda ne olsa isterdi bizden. Mesela aklımda kalanı ilaç. Ağrı kesici ilaç istemişti.
Gerçekten ihtiyaçtan istenir elbet. Ama cidden bu duruma düşmeden komşuyla en azından bir selamlaşma olmalı. Yoksa istemek bana göre zor. Ki isteyememki zaten. :)

selma dedi ki...

fırça sapı komikmiş gerçekten.