13 Ocak 2011 Perşembe

AYRIK OTU


Otla çöple ilgilenen bir doktor, kaynatılıp içildiğinde böbrekteki taşları erittiğini, bağırsak ağrılarını dindirdiğini ve ruhani rahatsızlıklara iyi geldiğini söylüyor.
Ayrık Otu..
Kasabada yetişmiş biri olarak kırk yaşından sonra şehirde tanıdım ben ayrık otunu.
Rahmetli eşimin annesi ne zaman ziyaretimize gelse bir daha evine gitmeyeceğini artık bizde kalacağını söyler, onun bu söylemi bahçemizdeki ayrık otlarının kabusu olurdu. Ben ne kadar süreceğini bilmediğim bu misafirliğin sıkıntısı ile elime eldivenlerimi geçirir bahçenin bir köşesinden başlardım otları yolmaya. Ayrık otları ile cebelleştiğimi gören komşularım "Gözün aydın" derlerdi. 
Komşularıma kayınvalidemi anlattığımı sanıyorsanız yanılıyorsunuz. Sadece ayrık otları ile misafirim arasında kendilerince bir bağ kurmuşlardı.

Ayrık otları garip bitkiler. Kökünden sökmediğiniz sürece asla ölmüyorlar. Toprakta küçücük bir dal kalsın anında uzayıp gidiyor. Toprağın üzerindeki uzantılarından daha çok kökleri var. İstenmeyen bir ot olmasına rağmen hiç üzerine alınmaz, bulunduğu yeri işgal ederler.
Ben ayrık otlarını toplarken bazen eski kayınvalidem başımda dikilir memleketi olan Kars'ı anlatırdı.
Ayrık otu ve Kars uzun bir zaman bende birbirini çağrıştıran unsurlar oldu.

Aradan yıllar geçti geçen yıl Tarık Akan'nın oynadığı bir filmin DVD'sini izledim. Filmin adı Deli Deli Olma.
Bu terim Kars'lılar arasında birini azarlamak için  söylenir. Filmde Rusya'dan Kars'a göçen bir Malakan olan Tarık Akan'nın Alma isminde küçük bir kız çocuğu  arasındaki sıcacık dostluğu anlatılıyor.
Filmde Tarık Akan'nın piyanoda söylediği farklı dinden ve kültürden olduğu için dışlanmışlığını anlatan şarkı, bende  sevilmeyen bir şeyin bile sevilebilecek bir tarafı olabileceği gibi farklı bir bakış açısı getirdi.
Ayrık otunun ağzından söylenen bu şarkıyı dinledikten sonra "Sevilmemek" hissinin bir ota bile dokunduğunu anlıyoruz.
Bir sarmaşık olsaydım
sıkıca tutunsaydım bir yere 
sökülüp atılmasaydım.
köklerimi salsaydım derinlere
..
Bense bir ayrık otuyam
her çıktığı yerden sökülen
sarmaşık olmak isteyip de,
basit bir ot bilinen.
..
Bir ayrık otuyam
kökü olmayan sevilmeyen
sarmaşık olmaya özenen....

1 yorum:

selma dedi ki...

sevgili şölen
sinirli ot ve kaymakam kafası otunu merak ettim doğrusu.(: