29 Mayıs 2011 Pazar

NİŞAN


Nişanlanacak çift müzik eşliğinde elele salondan içeriye girdi. 
Kızın yeşil uzun elbisesine uyum sağlaması için erkek kravatını yeşil tercih etmiş diyeceğim ama kız o tercihi kesin kendisi yapmıştır. Birbirlerine yakışan bir çift olmuşlar. Bütün gözler onlardayken etrafa mutlulukla ve heyecanla bakıyorlar.
Bu tür törenlerde adet olduğu üzere çiftin yakın akrabalarından nüfuslu biri nişan yüzüklerini takar. Burada da aynı durum tekrar etti. Damadın dayısı geldi. İlk kez yüzük takacağını dile getirerek ortalama bir konuşmanın ardından gençlere yüzüklerini taktı.
Nüfuslu akrabanın yerine belki de nüfussuz ve bu töreni çok daha unutulmaz hale getirecek bir konuşma yapabilen bir misafir mutlaka vardı.
Yüzükler  birbirine kırmızı kurdele ile bağlı. Yüzüklerin olduğu tepsinin içinde bir de makas var. Damadın dayısı iki yüzüğü birbirine bağlayan kurdeleleri alkışlar arasında kesti.
Hükümet büyüklerinin açılışlarda uzun bir kurdeleyi her biri bir yerinden tutup keserlerken yüzlerindeki muzaffer edanın aynısını dayı tek başına üstlendi. 

Bizim toplumda nikah şahidi olmak ve nişanda yüzük takmak prestijli iştir. Herkes nikah şahidi oldum diye böbürlenir ama boşanma şahitlerinin böbürlendiği görülmemiştir. 
- Füsun ile Tonguç'un şahidi olacağım şekerim. Çok güzel bir kıyafet giymeliyim. Diyen çoktur da;
- Valla Nurtencim, en güzel elbisemi giydim, saçlarımı kuaförde hazırlattım, gittim mahkemeye. Öyle bir anlattım ki geçimsizliklerini hakim bir celsede boşadı görümcemi. diyene  rastlanmaz.
Ömrünün yarısını kasabada geçirmiş biri olarak bazı adetlerde sadece mekanın değiştiği, seramoninin aynı olduğunu görüyorum.
Artık geniş bahçeli evlerinin bahçelerini mütahite verdikleri için Sapanca'da da nişanlar, düğünler, kına geceleri salonlarda yapılır oldu. Ama o kırmızı kurdele mutlaka kesilecek, damadın yakasına kocaman bir Cumhuriyet altını , ya da koluna bir saat takılacak. Bu değişmez bir kural. 

Bir de kızın oğlan kardeşleri  veya ağabeyi varsa mutlaka kardeşleri ile nişan boyunca damattan daha çok oynayacak. Bunun dilimizdeki karşılığı;
"Kızkardeşimle çok sevişiriz, o bizim bir tanemiz, onu üzersen biz de seni üzeriz."
Belki de bir kaç gün önce birbirlerine bağırıp çağırmış olabilirler, kapılar çarpmış, hakaretler edilimiştir ama bu hiç dile getirilmez.
Nişan merasimi  iki ailenin daha önceden bir yakınlıkarı yoksa birbirlerini tartma, tanıma fırsatı verir. Nişanı kız tarafı yapar ve yazıya konu olan nişan gibi bir ortam olduysa damat tarafının bu durumdan daha iyi bir düğün yapması kaçınılmazdır.
Yoksa kız bir ömür boyu erkeğin ensesinde boza pişirir.
- Ben senin pintiliğini o zaman anlamalıydım Tonguç! R... otelinin Roof'unda şahane nişan yaptım. Sen ise nikahla sıyrıldın işten...

Hiç yorum yok: