14 Mayıs 2011 Cumartesi

DEJA VU


Size de oluyordur mutlaka, bir an sadece kısacık bir an "Ben bunu daha önce yaşamıştım." Ya da "Bu yeri daha önce görmüştüm." dersiniz. Aslında söylediğiniz yere belki de hayatınızda ilk kez geliyorsunuzdur. 
Bu tür daha önce yaşanmışlık hissine "Dejavu" deniliyor.
Söz Fransızcadan alınmış. Deja; daha önceden , Vu; Görmek fiilinin geçmiş zamanı.

Daha önce yaşanmışlık hissi için bilimsel açıklama yapanlar şöyle der; Beynin sağ ve sol lobunun bazen milisaniyeden daha küçük bir zaman farkı ile çalışması sebebiyle  bir tarafın diğer taraftan önce algıladığı için, geç algılayan taraf bu olayı daha önce yaşamış gibi olur.
Başka bir veriye göre hafıza yorgunluğuna bağlı daha önce yaşanmışlık hissi.
Uzmanlar dejavu'nun sık sık tekrarlanmasını "Sara" hastalığına bağlarlar.
Bilimsel veriler pek itibar etmeyenler için şöyle bir durum söz konusudur.
"Sevgili bayan sanki sizi uzun yıllardır tanıyor gibiyim." diyerek kız tavlama amacı olarak kullanılabilir. Ya da; "Ya ben burayı rüyamda gördüm galiba." diyerek bu hisse bir kılıf bulabilirler.

Peki; "Bunu gözüm bir yerden ısırıyor ama.." ile başlayan cümleleri duymayanınız var mı?
Reenkarnasyonla ilgilenenler bu konuda saatlerce konuşabilir, sayfalarca yazabilirler.
Bilgisayarın başında oturuyorum. Dışarıda ambulansın siren sesi, içeriden kızlarımın gülüşleri geliyor. Kulaklarımda "çat" diye bir ses patladı.
Bu anı tekrar yaşıyordum sanki.
Bu sesleri, bu anı, bu hisleri daha önce yaşadım mı yoksa Paulo Coelhu'nun Elif kitabının etkisinde mi kaldım?
Bilemedim.

Hiç yorum yok: