14 Mart 2011 Pazartesi

MUTLULUĞA BEL Mİ BAĞLAYALIM BEZ Mİ?


Ablam evlenip eniştemin mühendis olarak görev yaptığı Amasya'ya gidince ben de Amasya'yı görmüş oldum. Orada  dikkatimi çeken şey Yatırların, Türbelerin çok fazla olmasıydı. Bazılarına bez bağlıyorlar, bazılarında sadece dua ediyorlar, bazı yatırlarda da yiyip içiyorlardı. 
22 yaşıma kadar yatır görmemiş biri olarak bu görüntüler çok garip gelse de evlenip İstanbul'a yerleşince yatır ve türbelere gidenlere rastladım. Görümcemin kızı yeni bir araba almıştı ve annesi ile beni yanına alarak Beykoz'da Yuşa tepesinde, Yuşa Hazretlerinin türbesine götürdü. Türbenin yolunda bir sürü tezgahta tespih, nazarlık, eşarp, dua kitapları satılıyordu. Ama asıl hayretim Yuşa hazretlerinin 17 metrelik kabrini görünce oldu. İnsanlar bu 17 metrelik türbenin etrafında dolanıp dua ediyor, türbenin etrafını saran demir parmaklılara bir şeyler bağlıyorlardı. 

Daha sonraki yıllarda Telli baba, Mercimek baba, Helvacı baba, Sümbül efendi, Merkez efendi  gibi onlarca yatır ve türbe isimlerini duydum. Bazılarından tel alınıyor, bazılarına cüzdan bırakılıyor, bazılarına dilekler yazılıp asılıyordu. Bunların hiçbirine gitmedim. Allah'tan isteyeceğim bir şey için başka birini aracı koymak mantıksız geldi. Ama fırsat buldukça İstanbul'un tarihi camilerini ziyaret ettim.
Taksim'den İstiklal Caddesinin sonuna doğru giderken Galata Kulesi yolunda sağda 16. Yüzyılda yapılmış fazla bir gösterişi olmayan Şahkulu Camii var.  Küçük avluda Camiinin imamı Şahkulu Mehmet Efendinin mütevazı kabri bulunuyor. 

Kabrin duvarında Diyanet İşleri başkanlığının bir duyurusu asılmış.
Yazıda şöyle diyor;
İslam dinine göre;
Adak adanmaz.
Mum yakılmaz.
Taş veya Para yapıştırılmaz.
Eğilerek emekleyerek girilmez. Yenilecek şeyler bırakılmaz. El yüz sürülmez.
Türbe veya yatırların etrafında dönülmez. 
Türbe veya yatırlardan medet umulmaz.

Türkiye'de 2000 civarında türbe var.
Halkın % 52'si türbe ziyareti yapıyor.
Türbeye gidip sadece dua okuyanların oranı % 16. 
Geriye kalan %74 dilek dilemeye gidiyor.
Türbe ziyareti yapanların yarıdan fazlası kadın.

Peki Türbe ziyaretine gidip dilek dileyenler en fazla ne istemiş.
Yüzde 28 hastalık ve sıkıntılarına çare bulmak.
Yüzde 13 Evlenmek ve çocuk sahibi olmak.
Yüzde 13 sınav de derslerinde başarılı olmak.
Yüzde 10 iş bulmak.
Yüzde 7 aile geçimsizliğinin düzelmesi.
Yüzde 1 ev sahibi olmak.
Ve çok ilginçtir; 
Sadece yüzde 0.9 kişi huzurlu ve mutlu bir yaşam istemiş.
Aslında sadece huzurlu ve mutlu bir yaşam istemek bile yukarıdaki diğer isteklerin olması anlamına gelmiyor mu?

Hiç yorum yok: