8 Ağustos 2010 Pazar

EVLERİN SOKAKLARI


Evimizin balkonundan karşı binalardaki balkonlara  bakıyorum. 
Bir balkonda olması gereken çiçek, masa ve sandalyenin haricinde, çamaşır ipi, merdiven, erzak dolabı, çöp kovası, buzdolabı, temizlik kovası, fırça, hatta bisiklet mevcut.
Balkonlar ne işe yarar?
Bir masa iki sandalye koyulup sabahları kahvaltı, yaz akşamlarında manzaranız  varsa, mezenizde yanınızdaysa bir kadeh rakıyla iyi giden açık hava odasıdır.
Balkon evlerin sokağıdır.
Ege'de sardunyaları ile balkonlar evin olmazsa olmazıdır.
İtalya'ya kışın gitmiş olmama rağmen küçücük balkonlar kış çiçekleri ile doluydu.
İngiltere'de balkona hemen hiç rastlamadım.
Fransızlar balkonu sever ama öğle geniş değil de Fransız balkonu dediğimiz dar denizlikler hoşlarına gider.

Romeo ve Juliet oyunlarında hep aynı sahne gözümüzün önüne gelir.
Juliet yarım ay şeklindeki küçük balkondan bakmaktadır ve aşağıdan Romeo ona söyle seslenir;
- Senin dudaklarınla dudaklarım günahlarından arındı
juliet;
- Öyle ise günahların dudaklarımda kaldı. diyecektir.
..
Balkon fikri ilk kez hıristiyanlık'ta İmparator ve İmparatoriçelerin katedrallerdeki dini ayinleri halktan uzak bir biçimde izlemek ihtiyacı yüzünden çıkmış.
Tarihi filmlerde  soyluların, tiyatro gösterilerini, operayı, baleyi hep balkondan izlediğini görürüz.


Karşı binada onlarca balkon içinde sadece birinde saksı içinde çiçekler var.
Benim balkonunda da çiçek yok.
Yıllar önce kocaman balkonu olan bir evde oturuyordum. Uzun uzun saksılar aldım. İçlerine çiçekler koydum.
Sularken sorun yaşadım. Saksıların altlığı olmasına rağmen bir şekilde alt komşuma çamurlu sular geldi. Kuşlar topraklarına dadandı. Alt kata toprak döktü. Sevgili komşum zeynep hiç sesini çıkarmasa da ben rahatsız oldum. Ertesi yıl saksıları kaldırdım.
Şimdi karşımdaki evlere baktığımda çiçek değilse bile düzgün bir balkona bakmayı yeğlerdim.
Şehirlerde maalesef balkonlar yüklük olarak kullanılıyor.

Sapanca'da ki evimizde kocaman bir balkonumuz var.
Kahvaltıda başlayan balkon sefamız gece yatana kadar devam eder.
Hele akşam üzeri kanepede serin serin uyumanın tadına varılmaz.
Balkonlar evin ruhudur. Kullanmasak bile varlığı rahatlatır.

Hiç yorum yok: