29 Temmuz 2012 Pazar

TOTEM


Lig sona erdi  futbolda sular biraz duruldu.
Şike davasında sonunda bir karara varıldı. Ne olduğunu tam olarak kavrayamadığımız bir sonuç çıktı ortaya. Suçlu ama serbest kalan insanlar, sevinse mi üzülse mi anlayamadan çıktılar dışarıya. Her neyse konumuz bu değil zaten. 
Kulüpler yeni yeni futbolcuları renklerine katıyorlar. Nihayet fanatik taraftarlar biraz soluk alacak ki gelecek sezon aynı heyecanla takımına destek versin.
Futbol garip bir spor. Bütün spor çeşitlerini toplayın anca bir tane futbol eder herhalde.

Hal böyle olunca futbolu izleyenler de oynayanlar da kendilerine uğurlu gelen bir sürü garip davranışları sergileyebiliyorlar.
Totem kelimesinin maçlarda kullanılması yöntemini ilk kez Hıncal Uluç'un gazetedeki köşesinde okumuştum yıllar önce. Yoksa benim bildiğim totem kızılderili filmlerinde kabilenin ortasında toprağa çakılmış insan figürleri şeklinde uzun direklerdi. 
Hıncal Uluç evindeki maç seyretme günlerinde arkadaşlarıyla hep aynı düzende oturduklarından bahseder, totem bozulmasın diye kimseyi yerinden kaldırmazmış.

Sonra yıllar içinde bir sürü insanda garip totemler olduğunu duydum. Tanıdığım bir kulüp yöneticisi deplasman maçlarında oğlu ile birlikte evlerinden 20-25 kilometre uzakta bir mekanda maç izlerlerdi.
Bir tanıdığım takımı gol attığı sırada koridordan salona girmek üzereymiş. Şimdi bütün kritik maçları koridordan izliyor.
Bazıları  maç başladığında hemen dışarıya fırlar ve maç bitene kadar eve dönmez. Bu yaz kış devam eder.
Bazıları maç esnasında hep aynı kazağı veya gömleği giyer.
Lig TV aboneliği olmasına rağmen totem yapıp evinde maç  izleyemeyeni duymuştum.

Bazı totemciler maç izlerken belli aralıklarla yer değiştirirler.
Yıllar önceye ait şöyle bir olay hatırlıyorum. İzmit'te amcamların bir tanıdığı Kocaelispor'un deplasmanda rakip takımı yenmesi üzerine işi gücü bırakıp bütün deplasman maçlarına gitmeye başlamış. Hatta eşinin doğumunda bile maçtaymış.
Takımının gol attığı sırada ne yemek yiyorsa diğer maçlarda da aynı yemeği yiyen var.
Benimki de totem sayılır mı bilmiyorum ama tuttuğum takım veya milli takımın maçları olduğunda kesinlikle maçı izleyemiyorum. 




Hiç yorum yok: