3 Ağustos 2012 Cuma

EFLAK VE BOĞDAN NEREDEDİR?


Her şey gecenin üçünde sahur yemeği sırasında gerçekleşti.
Sahur yemeğinin çay, domates, peynir, salatalık, dolma, kavun gibi absürt karışımına bakan beyefendinin ağzından birdenbire "Eflak ve Boğdan'ı biliyor musun?" diye bir söz çıktı.
Burasını Osmanlı döneminde birileri almış, birileri vermişti ama tam olarak dünyanın neresinde olduğunu çıkartamadım. Cevap vereceğime ağzımdaki kavunu ağır ağır çiğneyerek zaman kazanmaya çalıştım. Ama beyefendi yemedi. Dikmiş gözlerini sorunun cevabını bekliyor. 
Olmayacak zamanlarda garip şeyler sorduğunu bildiğimden hazırlıklı olmam lazım ama bu kadarını beklemiyordum doğrusu. İftar sonrası Yeşilköy sahilinde dolaşırken yine garip bir soru sormuş pat diye cevap vermiştim. Allahtan fazla uzatmamış; "Hadi içinde 'pat' geçen kelimeler kuralım." dememişti; ki bunu demişliği de vardır.
Eflak Romanya'da, Boğdan ise Moldovya'da bir yer.
Osmanlı döneminde bolca el değiştirmiş. Fatihİn seferleri sırasında  Osmanlının eline geçmiş, ama Eflak beyliği düşman devletleriyle bir olup her defasında Osmanlıya baş kaldırmış. Uzun yıllar alınıp verilmiş. Eflak ve Boğdan aynı yerler olarak düşünülüyor. Tıpkı  çatal -kaşık, sürahi- bardak , yorgan -yastık, gibi birbirini tamamlamış iki ayrı bölge ama hep birmiş gibi görünmüş.
Meğerse yine hepimizin bildiği kazıklı Voyvoda bizzat Fatih Sultan Mehmet tarafından Eflak beyliğine getirilmiş. Ama Osmanlı elçilerini kazığa oturtunca Fatih bir sefer daha yaparak Eflak'ı tekrar ele geçirmiş ve Voyvoda'yı esir almış.
Nereden çıktı bu konu şimdi diye laf etmeyin. Gecenin bir yarısı bu sorulara maruz kalınca uyku tutmadı ben de "Bir bakayım neresiymiş bu mendebur yer." diye merak ettim. 
Bilenler bilgilerini tazalediler, bilmeyenler de öğrenmiş oldu fena mı yani.
Bakarsınız bir muhabbet sırasında konusu olur Fransız kalmamış olursunuz.

1 yorum:

Unknown dedi ki...

Cümlelerinizden edebiyat seviyenizin düşüklüğü anlaşılıyor. Zorlama, bayat nükteler..